mtasolutions

Untuk module ke 2, saya ingin berkongsi cara untuk menukar template. Untuk beginner, anda boleh menggunakan template designer yang disediakan oleh blogspot atau dengan memilih template2 yang digemari dilaman web yang akan sy nyatakan sebentar lagi. Di syoknyerblogging.blogspot ini juga akan dipenuhi dengan template2 yang telah kami pilih untuk memudahkan pengunjung.

Cara 1: Gunakan Blogspot Template Designer

1) Masuk ke dashboard anda. Untuk pengguna baru, biasanya akan keluar dialog seperti dibawah. Jika keluar tekan "try it now". Jika dialog tersebut tidak keluar tekankan Design >> Template Designer.


2) Tonton video dibawah untuk nampak lebih jelas.




3) Sekarang tugas anda untuk explore semua function yang ada disitu. Paparan akan bertukar setiap kali anda menekan style2 yang ade. Ia akan memudahkan kerja anda untuk mendesign. Jangan risau, anda boleh bermain dengannya, template tidak akan disimpan selagi anda tidak menekan butang "Apply to Blog". Untuk batalkan tekan sahaja "back to blogger" atau klik apply untuk simpan. Senang sahaja. Terima kasih kepada blogspot diatas function yang menarik ini.


Cara 2: Upload Design kedalam Blogspot.

1) Sudahkan anda memilih template anda? Jika belum sila lihat di web sy nyatakan disini http://syoknyerblogging.blogspot.com/2010/11/10-sumber-download-blogspot-template.html
2) Masuk ke dashboard anda. Tekan butang design>>Edit HTML
3) Tekan butang browse dan cari kedudukan template anda. Tekan ok dan tekan butang Upload.


4) Tunggu sampai keluar "Your change has been save" kemudian tekan view blog.










Share Gadget
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook
Blog
Gadget


Jika anda sukakan article ini,linkkan kembali...



Dicatat oleh Thalhah Amir on Selasa, 30 November 2010

0 ulasan

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

Pengikut

Pengikut Facebook

Informasi

SyoknyerBlogging adalah sebuah blog tutorial untuk bloggers yang menggunakan platform blogspot. Semua tutorial disini adalah daripada pengalaman sy berblogging selama 3 tahun. Sy bukan untuk mengajar tetapi lebih kepada berkongsi. Harap anda gembira disini. (^^,)

Mengenai Saya

Foto saya
Sy sangat sukakan web. Seorang Programmer. Pemilik Syoknyerblogging
Copyright 2010 | SyoknyerBlogging | Belajar Blogging Dalam Bahasa Melayu
Zengard Template designed by the Jinsona Design and XML coded by CahayaBiru.com