mtasolutions

Salam buat semua pengunjung SyoknyerBlogging. Saya akan berkongsi cara membuat blog menggunakan perisian blogspot. Ianyer percuma dan sangat mudah untuk membuatnya. Semudah 1,2,3 dan a,b,c. Disini sy sertakan tutorial video dan juga tutorial step by step untuk memudahkan. Pilihlah yang mana anda suka. Perhatian: video tutorial tersebut diambil pada 2 tahun lepas. terdapat perubahan sedikit pada interface tetapi step lebih kurang sama.




Mari berblogging.

1. Layari www.blogger.com


2. Sekiranya anda sudah mempunyai akaun gmail (google mail), terus login sahaja di bahagian tepi www.blogger.com dengan id dan password gmail anda. Pendaftaran tidak diperlukan untuk pengguna gmail. Jika tiada akaun gmail, pergi ke step 3.

3. Jika anda tidak ada akaun gmail, tekan butang "get started" . Isikan maklumat yang di kehendaki dan klik butang 'Continue'.



4. Sekiranya semuanya berjalan lancar, anda akan dialihkan ke dashboard. Dashboard umpama main generator untuk blog anda. Anda boleh membuat lebih dari satu blog, terpulang kepada anda.

5. Klik 'Create your blog now' untuk memulakan setup blog anda.

6. Isikan ruangan 'blog title-tajuk blog' dan URL idaman anda. Pilihlah URL yang pendek dan senang diingat dan mempunyai maksud yang sama dengan isi blog untuk search engine. Selepas selesai klik continue.

7. Blog dah hampir siap. Pilih template yang anda inginkan. Template boleh diubah pada bila2 masa. Jangan Panik.

8. DONE! Your Blog Has Been Created. Dah siap sudah blog anda

9. Tekan start posting. Dan mulakan menaip. Selamat Mencuba. Smile










Share Gadget
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook
Blog
Gadget


Jika anda sukakan article ini,linkkan kembali...



Dicatat oleh Thalhah Amir on Isnin, 29 November 2010
categories: | edit post

0 ulasan

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

Pengikut

Pengikut Facebook

Informasi

SyoknyerBlogging adalah sebuah blog tutorial untuk bloggers yang menggunakan platform blogspot. Semua tutorial disini adalah daripada pengalaman sy berblogging selama 3 tahun. Sy bukan untuk mengajar tetapi lebih kepada berkongsi. Harap anda gembira disini. (^^,)

Mengenai Saya

Foto saya
Sy sangat sukakan web. Seorang Programmer. Pemilik Syoknyerblogging
Copyright 2010 | SyoknyerBlogging | Belajar Blogging Dalam Bahasa Melayu
Zengard Template designed by the Jinsona Design and XML coded by CahayaBiru.com